STATUT
PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 4
POZNAŃ – PIĄTKOWO
Postanowienia wstępne
§1
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 4 Poznań – Piątkowo, zwana dalej „Poradnią”, działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004/256/2572, z późn. zm.), Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006/97/674, z późn. zm.), Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (dz. U. 2010/228/1488), oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2008/173/1072).
-
Nazwa Poradni brzmi: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 4, Poznań – Piątkowo.
-
Siedziba Poradni mieści się w Poznaniu, os. Bolesława Chrobrego 105.
-
Organem prowadzącym jest Miasto Poznań.
-
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
-
Teren działania Poradni obejmuje osiedla: Piątkowo, Naramowice, osiedle Kosmonautów. Szczegółowy wykaz placówek zawarty jest w Załączniku nr 1 do niniejszego Statutu.
-
Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni oraz dzieciom, które nie rozpoczęły obowiązku szkolnego i zamieszkują na terenie działania Poradni.
-
Poradnia może udzielić pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom spoza rejonu działania za zgodą organu prowadzącego i dyrektora Poradni.
-
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Cele i zadania
§ 2
-
Celem działania Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
-
Poradnia realizuje następujące zadania:
1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
a) predyspozycji i uzdolnień,
b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
c) specyficznych trudności w uczeniu się;
2) Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznyych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
a) szczególnie uzdolnionych,
b)niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
d) z zaburzeniami komunikacji językowej,
e) z chorobami przewlekłymi.
3) Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
4) Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;
5) Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
6) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
7) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grupy ryzyka oraz ich rodzicom;
8) Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej;
9) Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych,
10) Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
11) Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
12) Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych;
13) Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
14) Udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Formy realizacji zadań
§ 3
-
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez:
1) diagnozowanie
2) opiniowanie
3) działalność terapeutyczną
4) prowadzenie grup wsparcia
5) prowadzenie mediacji
6) interwencję kryzysową
7) działalność profilaktyczną
8) poradnictwo
9) konsultacje
10) działalność informacyjno – szkoleniową
11) orzekanie o potrzebie indywidualnego nauczania, indywidualnego przygotowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
-
Realizując swoje działania Poradnia współdziała z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom w zakresie zgodnym z zadaniami Poradni określonymi w § 2 pkt 2 Statutu.
-
Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach oraz w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
-
Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodziców, prawnych opiekunów albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
-
Na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, Poradnia przekazuje opinię do przedszkola, szkoły i placówki, do której uczeń uczęszcza.
-
Na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia Poradnia wydaje informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
-
W Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespoły orzekające są organizowane i działają na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych.
Organy Poradni
§ 4
-
Organami Poradni są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna.
§ 5
-
Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji którego należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Poradni oraz określenie zakresu zadań realizowanych przez pracowników zarówno na terenie Poradni, jak i poza nią,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) reprezentowanie Poradni na zewnątrz,
4) wykonywanie uchwał rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) zarządzanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) wypełnianie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli.
-
Dyrektor organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Poradni.
-
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni,
2) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
3) występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady Pedagogicznej, w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników Poradni.
-
W Poradni może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
-
Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
§ 6
-
Rada Pedagogiczna:
1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Poradni.
2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
3) Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być zwołane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Poradnię albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4) Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni,
3) wnioskowanie z wnioskami o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
-
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) uchwalony statut lub bądź zmianę statutu
2) uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów.
-
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniać spraw poruszanych na posiedzeniach.
Organizacja Pracy
§ 7
-
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
-
Pracownikami Poradni mogą być psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i inni specjaliści.
-
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana przez wolontariuszy.
-
Poradnia zatrudnia lekarza.
-
Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
-
Do zadań pracowników pedagogicznych należy realizowanie zadań wymienionych w § 2 Statutu. Zadania te są realizowane na terenie Poradni, ale również poza nią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
1) Praca poza Poradnią obejmuje:
– diagnozę dziecka,
– obserwowanie dziecka,
– konsultacje z nauczycielami,
– udział w radach pedagogicznych,
– doradztwo dla rodziców i nauczycieli,
– udział w spotkaniach z nauczycielami i rodzicami,
– prelekcje, wykłady lub warsztaty dla nauczycieli i rodziców,
– doradztwo zawodowe.
2) Do zadań realizowanych poza Poradnią należy współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej i organizacji kształcenia specjalnego na wniosek dyrektora placówki.
3) Szczegółowy zakres tych zadań dla każdego pracownika określa dyrektor Poradni.
-
Do zadań pracowników administracji i obsługi należy zapewnienie porządku i prawidłowego funkcjonowania sekretariatu zgodnie z zakresami obowiązków.
-
Do zadań lekarza należy konstruowanie diagnoz lekarskich i udział w posiedzeniach zespołów orzekających na terenie Poradni.
-
Prawa i obowiązki pracownicze pracowników Poradni określają:
– ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006/97/674, z późn. zm.),
– ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks Pracy (Dz. U. 1998/21/94, z późn. zm.).
-
Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia danego roku.
-
Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący do 25 maja danego roku.
-
Poradnia jest placówką nieferyjną. Zamknięcie placówki w okresie ferii letnich możliwe jest za zgodą organu prowadzącego.
- Pracownicy poradni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci i młodzieży tylko w czasie prowadzenia diagnozy, terapii lub innych form wsparcia. Za bezpieczeństwo dziecka w drodze do- i z- poradni oraz w trakcie oczekiwania na zajęcia i po zajęciach, odpowiedzialni są rodzice.
Postanowienia końcowe
§ 8
-
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży,
2) rejestr wydawanych opinii,
3) rejestr wydanych orzeczeń,
4) rejestr wydawanych informacji,
5) dokumentację badań i innej działalności prowadzonej przez pracowników Poradni,
6) dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
7) protokoły zebrań Rady Pedagogicznej,
8) protokoły posiedzeń Zespołu Orzekającego,
9) inna dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Dokumentacja, o której mowa w pkt. 1 może być prowadzona także w formie elektronicznej.
-
Poradnia archiwizuje dokumenty zgodnie z przepisami.
§ 9
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 10
Poradnia używa pieczęci nagłówkowej:
PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 4
60-681 Poznań – Piątkowo
Os. Bolesława Chrobrego 105
tel.fax 61 8234-431
§ 11
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Pedagogiczną.
Załącznik nr 1
§ 1
Wykaz placówek objętych opieką przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 4:
Szkoły Podstawowe: 15, 17, 34, 48, 60, 65, 68, Piątkowska Szkoła Społeczna.
Gimnazja: 9, 12.
Zespoły Szkół: nr V (SP 35, G 10, LO XXIV), XV (G 11, LO XV), Zakonu Pijarów (SP, G, LO), Da Vinci. (SP, G).
Przedszkola: 16, 24, 35, 134, 141, 148, 158, 163, 174, 182, 184, 187, 189, 190
oraz inne placówki położone na osiedlach Piątkowo, Naramowice, osiedle Kosmonautów.
§ 2
Obszar terytorialny działania Poradni wyznaczają obwody szkół podstawowych nr 15, 17, 34, 35, 48, 60, 65.