Koncepcja pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4 Poznań – Piątkowo
Nasza misja:
Jesteśmy po to, aby udzielać profesjonalnej pomocy dziecku na każdym etapie jego rozwoju oraz jego rodzinie,
z uwzględnieniem bieżących potrzeb środowiska.
Wizja:
Niesiemy pomoc w rozwiązywaniu problemów zgodnie z najnowszą wiedzą. Dbamy o dobre i otwarte
relacje z naszymi klientami. W pracy kierujemy się dyskrecją i szacunkiem, a najważniejszą wartością
jest dla nas dobro dziecka. Inne, ważne dla wartości, to: profesjonalizm, rzetelność, uczciwość,
zaangażowanie w rozwiązanie problemu i empatia.
Zadania:
I. DIAGNOZOWANIE DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Przeprowadzanie rozmów z rodzicami dzieci przed badaniem.
2. Obserwacje dzieci w grupach przedszkolnych i szkolnych.
3. Diagnozowanie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego ucznia/dziecka.
4. Prowadzenie badań:
- pedagogicznych,
- psychologicznych,
- logopedycznych.
5. Udzielanie rodzicom informacji na temat wyników badań i przekazywanie zaleceń do pracy z dzieckiem.
6. Wydawanie opinii, orzeczeń i informacji z badań.
7. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
II. PROWADZENIE TERAPII PSYCHOLOGICZNEJ, PEDAGOGICZNEJ I LOGOPEDYCZNEJ DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Prowadzenie indywidualnej terapii trudności w pisaniu, czytaniu i liczeniu.
2. Terapia logopedyczna.
3. Psychoterapia.
4. Socjoterapia dla uczniów z obniżonymi kompetencjami społecznymi.
5. Grupowe zajęcia dla dzieci, wspierające ich rozwój emocjonalny i umiejętność funkcjonowania w grupie.
6. Grupowe zajęcia dla dzieci wspierające rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych.
7. Terapia rodzin.
8. Grupowe zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.
9. Cykl spotkań dla gimnazjalistów w czasie ferii zimowych – doradztwo zawodowe.
10. Nauka skutecznego uczenia się i wzmacnianie motywacji do nauki.
11. Racjonalna Terapia Zachowania – indywidualne zajęcia dla uczniów.
12. Terapia dzieci z głęboką dysleksją.
III. DORADZTWO PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE
1. Tworzenie programów terapeutycznych dla dzieci objętych pomocą Poradni.
2. Tworzenie planów terapeutycznych dla klas, grup, w których występuje problem.
3. Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne dla młodzieży gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
przygotowujące do podjęcia decyzji zawodowych.
4. Doradztwo zawodowe.
5. Porady bez badań.
IV. PRACA EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNA Z RODZICAMI
1. „Szkoła dla Rodziców”.
2. Warsztaty antystresowe dla rodziców.
3. Racjonalna Terapia Zachowania – indywidualne zajęcia dla rodziców.
4. Grupa wsparcia dla rodziców dzieci objętych opieką terapeutyczną na terenie Poradni.
5. Szkoła dla rodziców dzieci z ryzyka dysleksji.
6. Wspieranie rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia w Poradni, przekazywanie instruktażu,
wskazówek i porad.
7. Warsztaty dla rodziców uczniów – „Jak pomóc dziecku w trudnej sytuacji”.
8. Warsztaty dla rodziców dzieci – „Wspieranie rozwoju dziecka w zakresie gotowości szkolnej”.
9. Prelekcje.
10. Pogadanki.
V. REALIZOWANIE ZADAŃ PROFILAKTYCZNYCH ORAZ WSPIERAJĄCYCH WYCHOWAWCZĄ I EDUKACYJNĄ FUNKCJĘ PRZEDSZKOLA, SZKOŁY, PLACÓWKI, W TYM WSPIERANIE NAUCZYCIELI W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
1. Udział doradców zawodowych w konsultacjach dla rodziców uczniów klas trzecich gimnazjów organizowanych
przez szkoły, dotyczących wyboru dalszej drogi kształcenia przez dzieci.
2. Prowadzenie interwencji kryzysowych.
3. Konsultacje z psychologami i pedagogami szkolnymi.
4. Badania przesiewowe – wczesne wykrywanie deficytów rozwojowych u dzieci z grupy rocznego
obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
5. Przesiewowe badania skalą SRD dzieci z klas pierwszych.
6. Przesiewowe badania narządów zmysłu.
7. Wspieranie nauczycieli w ocenie poziomu funkcjonowania dzieci/uczniów.
8. Wsparcie szkół i przedszkoli w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych.
9. Budowanie w środowisku szkolnym strategii na rzecz wspierania uczniów z zaburzeniami zachowania
i trudnościami w nauce.
10. Warsztaty dla rodziców i nauczycieli dotyczące posługiwania się Testem Wielorakich Inteligencji.
11. Szkolenie rad pedagogicznych w zakresie zdiagnozowanych obszarów problemowych.
12. Sieci współpracy i samokształcenia:
- dla psychologów i pedagogów szkolnych,
- dla doradców zawodowych,
- dla nauczycieli przedszkola,
- dla wychowawców klas IV – VI,
- dla wychowawców w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
13. Udział pracowników w Targach Edukacyjnych i Targach dla Maturzystów.
14. Udział pracowników w sieciach współpracy dla pedagogów i psychologów z poradni
psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu.
15. Przeprowadzenie ewaluacji .
16. Opieka nad praktykami studenckimi.
17. Systematyczne podnoszenie kwalifikacji i kompetencji przez pracowników Poradni.