Wiele przypadków trudności w nauce, zwłaszcza w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym. Przyczyną tych zaburzeń jest brak pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym słuchu fizjologicznym.
Możemy podejrzewać występowanie niedosłuchu centralnego, jeśli dziecko:
- ma trudności ze słyszeniem w hałaśliwym środowisku lub podczas rozmowy telefonicznej,
- ma trudności ze zrozumieniem wypowiedzi, gdyż przeszkadzają mu inne dźwięki (hałas nie tylko zagłusza głos innej osoby, ale rozbija jego wypowiedzi na niezrozumiale fragmenty),
- jest bardzo wrażliwe na hałas,
- ma problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega glos,
- nie potrafi utrzymywać skupienia na konkretnych bodźcach, zwłaszcza w przypadkach obecności rozpraszających hałasów,
- bywa zmęczone po przebywaniu w głośnym środowisku,
- miewa częste bóle głowy,
- ma trudności z wykonywaniem kilkuetapowych poleceń, szczególnie tych podanych w jednym zdaniu,
- ma kłopoty ze zrozumieniem długich rozmów,
- nie rozumie wypowiedzi (słyszałem co powiedziałeś, ale nie wiem co masz na myśli),
- ma osłabioną pamięć słuchową (na przykład trudności z zapamiętaniem lub powtórzeniem usłyszanej informacji),
- ma trudności z uczeniem się na pamięć i zapamiętywaniem sekwencji dźwięków (na przykład nazw dni tygodnia, miesięcy czy tabliczki mnożenia),
- myli podobnie brzmiące słowa,
- ma problemy z nauką języka obcego i poznawaniem nowego słownictwa,
- nie zwraca uwagi na osobę mówiącą,
- nadmiernie zwraca uwagę na bodźce słuchowe, które nie są istotne,
- ma trudności z dobrą organizacją,
- ma zaburzoną intonację (mowa monotonna, cicha, albo odwrotnie bardzo szybka i zbyt głośna),
- ma iloraz inteligencji werbalnej niższy niż ilorazu inteligencji wykonawczej,
- słabo radzi sobie podczas testów psychoedukacyjnych opartych na bodźcach słuchowych,
- ma problem z czytaniem, pisaniem, mową,
- popełnia błędy ortograficzne typu słuchowego,
- osiąga dziwnie niskie wyniki w nauce.
Do terapii będą zakwalifikowani uczestnicy, którzy przejdą w naszej poradni diagnozę. Przyjmujemy zapisy.